36h paasto

Tänään aiheena ei olekaan ekologisuus, vaan paasto. Olen syksystä alkaen tehnyt pätkäpaastoja erilaissa muodoissa. Aloitin 12h paastolla ja 12h ruokaikkunalla. Se kuulostaa siltä, että vain nukkuessa ollaan syömättä, mutta jäihän siihen 2h ennen nukkumaan menoa ja 2h heräämisen jälkeen hieman syömätöntä aikaa. Viikon päästä siirryin 16h paastolle ja 8h ruokaikkunaan. Se oli oikein toimiva töiden kannalta. Olen aina ollut suuri herkkusuu, napostelija ja annoskoot ovat sitä suuremmat, mitä ennemmän liikun. En laihtunut enkä lihonnut, vaikka söin aika reippaasti ruokaikkunoiden ollessa auki.



Camomilla-huivi kirjasta Neuleiden Neljä Vuodenaikaa. 




Olen kokeillut myös välillä olla 18h syömättä ja 6h ruokaikkunaa, joka oli myös varsin toimiva. Mikä sai minut kokeilemaan pätkäpaastoilua, oli nimenomaan napostelu ja se, ettei ruoansulatusmekanismini ollut koskaan lepotilassa. En koskaan ole onnistunut seuraamaan mitään ohjeita tai dieettejä, joissa pitää laskea, punnita tai rajoitukset ovat kovin suuria ja työläitä. Haluan nauttia ruoasta. Lisäksi käytin aika paljon elämästäni ruoan miettimiseen. Nyt söin koko pellin pitsaa, paljonkohan olen syönyt, koska voisin syödä, mitä syön seuraavaksi, en ole kylläinen, minulla on ähky jne... Se on ällistyttävää kuinka paljon päivässä miettii ruokaa, siihen liittyviä tunteita ja sitä mikä on hyvä määrä ja mikä on tarpeeksi, liikaa tai liian vähän. Ihan arkenakin ilman, että laihduttaa, rajoittaa tai noudattaa mitään ateriaohjelmaa. 

Ystäväni kokeili 36h paastoa ja innostuin yrittämään, sillä paino on noussut muutaman viime vuoden aikan n.8kiloa, joista korona-aika toi mukanaan neljä. Ihan painonpudotusmielessä lähdin kokeilemaan ja muutenkin olin jälleen kerran utelias. Miten reagoin ja mitä tapahtuu? Selviänkö?



Ihana. Olen kuunnellut ja lukenut kesälukemisena historiallista ja romanttista hömppää ja jotenkin tällainen huivi vie minut niihin tunnelmiiin.



Ja selvisin. Ensimmäinen paasto oli helppo (koska se kuuluisa motivaatio ja innostus pitivät fiiliksen korkealla). Lopetin syömisen illalla ja paastosin seuraavan päivän ja yön. Seuraavana päivänä söin aika normaalisti ja illalla aloitin uuden paastojakson. Paaston aikana join vain vettä, enkä ole kokenut nälkää tai muitakaan tuntemuksia. Välillä toki tunnen tyhjän vatsani, mutta se ei ole nälkää. Mielitekojakaan ei kahden ensimmäisen paaston jälkeen ole ollut, mutta pakko myöntää, että poikani tekemän pitsan tuoksu oli kerrassaan huokutteleva ja lumoava. Parasta minusta on ollut se, että ettei paastopäivän aikana tarvitse miettiä ruokaa ja syömistä ja että ruokailupäivänä voin syödä ilman ohjeita tai rajoituksia. 



Aina ei voi onnistua. Poikani pyysi minua ompelemaan itselleen skeittihousut. Hahaa. Ei pyydä ikinä enää, sillä niin pettynyttä naamaa en muista nähneeni pitkään aikaan. Varoitin toki, mutta hän niin sinisilmäisesti luotti taitoihini. Housut mahtuvat minulle, joten yritän pelastaa ne itselleni shortseiksi.




Olen kokeillut kuusi 36h paastoa ja olo on ollut hyvä. Painoa on tippunut 3,5kg, mikä on varmasti paljolti nesteitä. Ajatukset tuntuvat kirkkailta ja olo kevyeltä. Ehkä kesälomalla haluaisin kokeilla pidempää paastoa ja jos sinulla on kokemuksia, niin kuulisin niistä mielelläni. Nyt ajattelin jatkaa näin niin kauan, kun tämä tuntuu toimivalta ja hyvältä kropasssa tai olen saavuttanut tavoitepainon. Tänään toki juhlimme miehen synttäreitä ja vedin Taco Bell -aterian. Maistui hyvälle.

-Heidi




Kommentit

  1. Vau, 36 h ilman ruokaa! Minä olen kokeillut 12 h ja se oli helppo, taidan kokeilla lomalla 16 h. Ongelmana on vain että minulle tulee ihan hirveä nälkä helposti ja herään kuitenkin melkein joka yö ja jos on nälkä niin on vaikeaa nukahtaa uudestaan. Luulisi että iän myötä nälkä vähenisi..
    No, seuraan kiinnostuneena sun paastoa. Ja ompelutaitosi on kehittynyt aika paljon alkuajoista😉

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile ihmeessä sitä 16h pätkäpaastoa ja tuu kertomaan mitä pidit 😄 ei 36h tuu oikeastaan nälkä, vaan ajatuksia nälästä ja mielitekoja. Ja ihanaa ku oot huomannu, et oon kehittynyt, ku välillä tuntuu, et oon kävelevä ja huolimaton ompelukatastrofi

      Poista
  2. Kiinnostavia nämä paastojutut! En tiedä, olisko minusta koskaan tuollaseen 36h paastoon... mut ehkä tuo 12 just menisi. 16:kin tuntuu vähän että njaaah... näinkö pystyisin... Koitan tässä psyykata itseäni kokeilemaan. Ymmärtääkseni pätkäpaastoilu olisi kuitenkin terveellistä (?). Sanoo hän ja laittaa suklaapalan suuhunsa...

    Se jatkuva napsiminen mullakin on, mikä pitäisi jotenkin saada pois. Lihonutkin olen viime vuosien aikana ehkä jonkun 5kg (josta kyllä syytä vahvasti myös vaihdevuosia, MUTTA kyllähän mä tiesin, että ne todennäköisesti lihottaa mua, joten olisin varmaan voinut tehdä asialle jotain heti...), mikä ärsyttää älyttömästi!! Silloinkin jo ajattelin, että pitäisi varmaan 5kg laihduttaa, ja nyt niitä laihdutettavia kiloja onkin sitten kymmenen. Voi huokaus.

    Nuo housut... väkisinkin huvitti, vaikka ymmärrän lapsen murheen. Mun mielestä oot silti tosi hyvä ompelija ja rohkea, kun kaikenlaista uskallat tehdä. Hieno myös tuo neule!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, että kannustit ompeluhommissa. 🥰 mulla ei ainakaan ole ollut mitään terveydellisiä vaivoja paastojen aikana ja olen tosi tarkkana itseäni kuunnellut. Paastopäivänä harrastan kevyttä liikuntaa eli kävelen ja pyöräilen kauppaan, kaverille tai muuten vain. Paastopäivä sujuu yllättävän nopeasti, mutta mietin kyllä tekemistä valmiiksi, ettei pitkää tylsää hetkeä tule. Tylsyys ja pitkästyminen on monen tuhoisan idean ilmentymishetki 😃 paino tippuu tasaisesti.

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit