Black Friday lähestyy, oletko valmis?

Aamukahvia juodessani selasin puhelimella Black Friday -mainoslehtistä. Kuten kaikki kuluttamiseen liittyvät asiat, on Black Friday levinnyt ja levinnyt. Ensin päivästä viikonloppuun ja siitä kattamaan kokonaisen viikon. Black week - surun viikko, valtavan ahnehtimisen ja kuluttamisen lähettiläs ennen ylikuluttamisen kuningasta, joulua. Itsekin selasin lehtistä ja tunsin haluavani kaikkea. 
Nyt olisi järkevää ostaa joululajoja. Silmät auki, jossain olisi halvalla jotain mitä olemme aina tarvinneet, tulemme tarvitsemaan, saattaisimme tarvita, voisimme ostaa varastoon, emme tarvitse, mutta haluamme. Halpaa on, nyt rynnitään.


Älä osta  mitään-päivä


Haluamisen vietti kytkeytyy päälle. Olisi kiva uusia kaikki keittiön aterimet ja ruoanlaittovälineet. Legot olisivat tarjouksessa, joten yhden lahjan sijaan voisimme ostaa lapselle enemmän. Tuollanen talvitakki, jota olen katsellut, olisi juuri nyt alennuksessa. Se tosiasia, että olet katsellut monia takkeja ja sinulla on useita takkeja kotona, ei merkitse mitään. On suorastaan kohtalon sanelema suuri ihme, että sinua on kohdannut sellainen onni, että sinulla on mahdollisuus muuttaa päiväsi suunnitelmia, jonottaa saadaksesi yhden rajoitetun erän alennustuotteista ja tuntea olosi voittajaksi. Samalla mukaan tarttuu kaikkea mahdollista. Ajatusmaailmasi käy kierroksilla, kaikki järki on kadonnut ja tarjouksien, olemattomien voittojen ja mahdollisuuksien harha pitää sinut otteessaan. Me tarvitsemme kaikkea, me haluamme kaikkea, me olemme ansainneet kaikkea ja aivot palkitsevat sinut antamalla hyvän olon tunnetta pikapalkintona kaikesta haluamisesta.


Lauantai meni ommellessa hupparia. Fiilis: Jes! Jes! Miltei virheetön suoritus.


Kuinka siis estää itseään joutumasta tuohon ahneuden, keksityn tarpeen ja mukajärkevän ostamisen harhaan? Mainoksia ei voida välttää eikä edes ruokakaupat jätä mahdollisuutta markkinoida ja myydä käyttämättä. Kuten sanoin, omat ostohimoni syttyivät pelkästään Lidln mainoskuvastoa katsellessa. Olen järkyttynyt.

1. Päätä, ettet katso mainoksia. 
Vältä sitä mahdollisuuksien mukaan. Sulje silmät, pyyhkäise sivu pois näkyvistä, ohita sivupalkin mainokset.

2. Kun näet tarjouksen, jonka teho ylittää oman tahdonvoimasi, muista seuraava hokema:
"En tarvinnut mitään ennen tätä mainosta. En tarvitse mitään nytkään"


4. Älä ahdistu kaiken ylikuluttamisen näkemisestä. Et voi estää sitä, et voi muuttaa muiden käytöstä. Voit vain pyrkiä itse olemaan järkevä ja ekologinen kuluttaja. Ja siinäkin on tarpeeksi tekemistä. 


Myrskyn jälkeen aurinko ja takapihalle kuvaamaan ompeluksia. Malli oli erittäin kankea ja ilmeetön. Aivan jäässä.


Ja jos lankeat mainoksiin ja huomaat valtavassa ruuhkassa hakkaavasi ihmisiä kyynerpäillä saadaksesi halvat kuulokeet, niin muista, että mainoskoneisto on ovelin ja mahtavin koneisto ja aivosi luulevat tekevänsä oikein, ne vain haluavat pitää sinut hengissä ja ne luulivat sinun kuolevan, jos et käytä tätä ainutlaatuista tilaisuutta käyttämättä. 


-Heidi




Kommentit

Suositut tekstit