PÄIVÄ 179

Ajattelin, että puoliväliä kohden innokkaana kirjoitan kokemuksista ja yhteenvetoa projektista. Toisin kävi. Viheliäs kevätväsymys ja -flunssa iskivät päälle. Se vähäinen energia, jota minulla on ollut, on mennyt näennäiseen kodin ylläpitoon. Olen tullut vakaasti siihen johtopäätöökseen, että jos joskus lopettaisin kaikki kotityöt, hautautuisimme viikossa pyykkien ja astioiden alle. Lapseni varmaan tekisivät vain käytävät jääkaapilta omiin huoneisiinsa. Heti kun voimistun hieman, aion pitää jälleen pienen puhuttelun (kuuroille korville). Mutta asiaan :D

Puoliväli on kolmen ja puolen päivän päässä. Tarkalleen 182,5 päivää. Alussa laskin kuumeisesti vaatteita ja mietin miten pärjään niiden kanssa. Se tuntuu nyt puolivälin tienoilla naiviilta. Tietenkin pärjäsin. Ne esteet ja vaikeudet on pään sisällä, ei tavaroiden loppumisessa.


Laskin kengät, takit ja vaatteet. Muutaman paidan olen silpunnut tuunauksia varten. Kengät ovat kestäneet kaikki tänne asti ja kuvaa katsoessa huomaan, että selviän keväänkin. Yhdet kengät ovat rikki ja olen yrittänyt saada aikaiseksi viedä niitä suutarille, mutta se, kuten niin moni muukin asia on suunnitteluvaiheessa :D

Muutaman vaihdon olen tehnyt. Olen vaihtanut vesikefiirin siemeniä sukkiin, Neulekirjan virkkuukoukkuun ja Muumi-mukin paistinpannuun. Sukkia en ole vielä tarvinnut, odottavat vanhojen luonnollista poistumista :D Paistinpannu tuli tarpeeseen ja vanhat tuunasin amppeliksi ja toiseen laitoin rairuohoa kasvamaan. 


Laaduntarkastajat vauhdissa. Vielä vähän harvaa ja tässä tarkastuksessa vain harvenee. 


Kovasti olen yrttänyt opetella ompelemaan itselleni vaatteita. Isossa perheessä tulee niin paljon vaatetta, jolle olisi mukavaa löytää muutakin käyttöä, kuin tiski- ja siivousrätit. Olen vielä kaukana tavoitteesta. Miljoonien kilometrien päässä, mutta matkalla silti. Kodistamme tulee paljon tavaraa, jolle on vaikeaa keksiä uusiokäyttöä. Erilaisia joukkuepelien suojia ja varusteita, kenkiä, laukkuja, elektroniikkaa ja kaikkea mahdollista. Yhden pelikassin sain uudelleen käyettyä. Muuten olen saanut aikaan järjestelmällisesti pelkkää silppua :D Erinäisiä onnistumisia ja epäonnistumisia löytyy lisää tuunaus-tunnisteen alta. 


Kuvassa kaikki hygeniatavarani. Kuukuppi, kajaali, pesukinnas, hajuvesi (joka loppuu pian), saippua ja hiusnauhoja. Lisäksi on ripsiväri, jonka sain tyttäreltä jouluna ja jota säästelen erikoistilanteisiin sekä hiusharja. 



Alun haasteita oli ehdottomasti kosmetiikan ja pesutuotteiden vähitellen tapahtuva loppuminen. Nyt puolivälissä tuntuu järkyttävältä, miten olen vuosia käyttänyt itseeni sellaisen määrän kemikaaleja, rahaa ja roskaa. Aluksi ripsivärin loppuminen tuotti paniikkia jakirjoitinkin siitä monta kertaa. Shampoon loppuminen vaati kärsivällisyyttä ja useita erilaisia kokeiluja ennen päänahan ja hiusten tottumista uuteen elämäänsä. Saippuaa olen vaihtanut korvakoruihin, mutta sekin odottaa käyttöönottoa. Lämmin vesi ja pesukinnas tekee puhdasta. Ihonhoitoon olen käyttänyt kaappimme ruokaöljyjä (kookos-, oliivi- ja pähkinäöljyjä). Apua ja vertaistukea olen etsinyt erilaisita Facebook-ryhmistä. Jos haluat tietää enemmän tai jostain erityisestä, niin kysy kommenteissa. Näin yleisellä tasolla ei välttämättä muista kertoa kaikesta :D


Muoviton maaliskuu on ehdottomasti ollut projektini vaikein osio. Mutta myös ihana haaste, jolla on saanut kaappeja tyhjäksi.


Maaliskuussa olen yrittänyt vähentää myös muovijätettä ja ostanut omat ruokani ilman muovia. Se on ollut isossa perheessä vaikeaa. Muovin määrä maailmassamme on järkyttävä ja jokaisen tulisi kiinnittää siihen huomiota ostoksia tehdessään. Sillä kyllä vastuu on meidän kuluttajien.


Tämän kuvan laitan ystäväni iloksi, joka sanoi, että villapöksyissä menee raja :D Tämä on rakkaudella sinulle.


Ostoksia ruoan lisäksi olen kuuden kuukauden aikan tehnyt kaksi. Puhelin oli pakko ostaa rikoutuneen tilalle. Lisäksi muoviton maaliskuu sai minut ostamaan kuukupin. En ole ostanut yhtään ihonhoitotuotetta, pesuainetta, lehteä, lankaa, harrastusvälineitä, vaatetta, kodintavaraa, astioita, kirjoja, huonekalua, lisäosaa, varaosaa, johtoa, piuhaa, maalia, pinniä ym...ja olen hengissä. 

Puolivuotta on opettanut paljon. Ja antanut enemmän. En ehkä osaa kiteyttää kaikkea ja tuoda kaikkia hyviä tai haastavia asioita nyt esille. Jos sinulla on kysyttävää tai haluat tietää jostain enemmän, niin kysy ihmeessä. Vastaan mielelläni :D

Kohti kokonaista vuotta ja sen yli.
-Heidi

Kommentit

  1. Minua kiinnostaisi miten hoidat mahdolliset synttärit tai muut juhlat, joissa tapana on ollut muistaa juhlittavaa ostamalla jotain?
    Mitä kautta hoidat vaihtamiset? Facebuukittomana mietin että mikä foorumi toimisi tällaiseen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lapsille annan lahjat rahana. Tarjoilut hoidan niin, ettei tarvitse ostaa mitään koristeita, kynttilöitä ym.. Aika pienimuotoista on jo isompien lasten juhlinta ja kaverisyttäreitä ei olla enää juhlittu. Välillä kyllä hirvittää muistella miten paljon roskaa yksistä juhlista saattoi tulla, varsinkin kaverisynttäreistä ja lelujen lahjakääreistä ja paketeista. Vaihtamisen olen hoitanut Facebookin kautta. Parhaiten ovat toimineet ihan alueelliset kierrätys-ryhmät. En tiedä muuta foorumia vaihtamiseen. Itsekin kaipaisin jotain pientä tapahtumaa, jonne voisi tuoda vaihdettavat tuotteet ja ehkä löytää tilalle tarvitsemaansa.

      Poista
  2. Onnea puolivälin saavuttamisesta! :D projektia on ollut hauska seurata ja si5ä miettii itsekin omaa kulutustaan. On muuten jännää huomata, että asiat kestää aikaa ja jopa vuosi voi olla "lyhyt" aika (se kun tuntuu niin pitkältä)! Mutta esimerkiksi minulta löytyy parhaimmillaan kaksikin 13vuotta sitten ostettua takkia(what...ostin ne yläasteella) ja viimeisimmät paremmat talvikengätkin on 2v vanhat ja niiden rinnalla olevat "paskakelikengät"kin ovat selvinneet jo 4 vuotta :D Sisävaatteetkin kestävät yleensä itsellä sen 3v. Elikkä tämä huomio tarkoittaa, että omassa kulutuksessa pääpaino keskittyy enemmän sisustusjuttuihin, askarteluun, kosmetiikkaan jne! Tekisi kyllä mieli kokeilla olla vaikka pari kuukautta ostanatta mitän...hmmm. olen niettinyt jos itsekin pykäisi blogin tapaisen motivoinaan omaa tekemistä :D oletko sä kokenut , että blogin pitäminen on auttanut projektissa?

    Ja hei mä voisin ottaa vastaan innolla vinkkejä jos sulla tulee jotain mieleen sekä kosmetiikkaan, että kodin pesuineisiin liittyen! :) - Halina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogista on ollut kiva seurata omaa projektia ja sen elinkaarta. Alussa on innoissaan ja ei osaa hahmottaa asioiden mittasuhteita. Sitten tulee kyllästyminen, jota seuraa taas uusi nousu. Oma kasvu suhteessa kuluttamiseen ja yli-kuluttamisen järjettömyyden ymmärtäminen ovat olleet itselleni parasta antia ja blogin kirjoittaminen on vahvistanut sitä. Samoin ympäristöahdistuksesta puhumisen olen kokenut tärkeäksi, koska uskon, että suurin osa ihmisistä kokee sitä uutisia seuratessaan. Meni höpöttämiseksi, eli vastaus kysymykseesi blogin pitämisestä oli, että kyllä :D

      Kodin pesuaineina mulla on etikka ja ruokasooda (mittasuhteet hatusta, mutta Google tai Pinterest ovat hyvänä apuna). Olen huono ohjeiden seuraaja, joten mitään varsinaista reseptiä tai ihme ainetta minulla ei ole tarjota :D Hiukset pesen vain vedellä ja rasvaan ihon öljyllä. Kosmetiikkaan on kaikilla sellainen henkilökotainen suhde, että itse pitää tehdä luopumistyö ja etsiä tilalle jotain korvaavaa, jos ei ilman halua olla.
      Ihanaa Halina, että olet seurannut projektia ja jaksanut kommentoidaja kannustaa <3

      Poista
    2. Mä tykkään käydä Tallinnassa, sillä harrastan Viron kieltä ja kulttuuria. Hyvä ja edullinen tuliainen niin itselle kuin kaverillekin on ruokasooda, jota myydään pahvisessa paketissa. Määrä lienee desin verran ja hinta on tosi vähän. Valitettavasti mulla ei ole paketista kuvaa.

      Poista
    3. Täytyy silmäillä Tallinnassa seuraavalla kerralla. Kiitos vinkistä.

      Poista
    4. Ostan Tallinnasta myös mm. yrttien ja tomaattien taimia.

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit