PÄIVÄ 118


Esikoisen ollessa vauva sain postissa kirjeen. Lapsesi on nyt 3kk, tekee sitä ja tekee tätä. Tässä tärkeässä vaiheessa haluamme kulkea mukanasi ja jakaa tämän näytteen ja tämän alennuskupongin.
Lapseni ensimmäinen räätälöity mainos.

Pienen lapsen ensimmäinen todellinen kosketus mainontaan ja haluamiseen on piirettyjen välissä pyörivät lelumainokset ja joulun uusi raamattu -lelulehti. Mä haluun ton ja ton ja kaikki tältä sivulta. Ja koko lehden. Tästä se lähtee, koko elämän mittainen suhde mielikuviin ja mainoksiin


Kohta ollaan iltapäivälehtien klikkiotsikoiden kuvien tasolla :D Hieman uhkaava, mitään esittämätön kuva, jonka voi laittaa kaikkien varoittavien ja pelottavien huuhaa-otsikoiden viereen. Nämä kolme varoittavaa seikkaa kertovat onko läheisesi höperö!

Seuraa siirtyminen tabletille, jossa mainokset ovat räätälöityjä. Ne tulevat pelien ja ohjelmien välissä ja ovat jo käyttämiesi ohjelmien keräämän tiedon kautta yksilöity sinulle. Tämä lapsi ja tämä perhe ovat tällaisia ja heille voimme todennäköisesti myydä näitä tuotteita.

Alakoululainen siirtyy sellaisen mainonnan pariin, joka on kaikkein tehokkain ja aikuisen silmän ulkopuolella. Some, tubettajat ja toiset lapset. Tuntuu että kaikki raha, joka liikkuu netissä, on mainosrahaa. Suosittu tubettaja testaa ilmaiseksi saamiaan tuotteita ja tuhannet ja taas tuhannet seuraajat vaeltavat täydellisen pelin, kulmakynän tai juoman perässä. Mikään muu ei kelpaa, mikään muu tuote ei voi tuoda täydellistä onnea.

Aikuisena osaamme edes jollain tavalla sulkea silmämme meillekin räätälöidyistä mainoksista. Ehkä medianlukutaitomme ovat jo kehittyneet siihen pisteeseen, että osaamme nähdä täydellisen kuvan taakse ja  tiedämme, ettei se ole kokonainen upea elämä, vaan ainoastaan hetki tai yksityiskohta elämästä. Sama epätäydellinen elämä ja maailma, jota itsekin elämme, pyörii myös kyseisen kuvan takana. Mutta silti mekin haluamme todeksi kaikki ne mielikuvat jota meille syötetään ja lähimmäksi sitä voimme päästä ostamalla asioita, joita mielikuvassa markkinoidaan. Miksipä ne eivät vaikuttaisi myös lapsiin.



Toinen neutraali ja aiheeseen kuulumaton kuva :D  Tässä teille markkinoidaan talvea. Sitä voisin ostaakin tänne muutaman päivän lisää.


 Miten mainonta vaikutaa sinuun? Tuleeko sitä mietittyä? Ja koska viimeksi sinulle tuli sellainen olo, ettet saa rauhassa katsoa esimerkiksi uutta pyörää ilman, että katsomasi tuote seuraa sinua kaikkialle?

 Mies katsoi koneella makuualustaa retkille, jonka seurauksena kuvia makuualustoista oli kaikkialla! Facebookissa, Instagramissa ja koneella jokaisen käyttämämme sivun reunassa tai keskellä. Tiedän myös minuutin viiveellä, mitä Wish-tilauksia kuolataan seuraavaksi, koska puhelimeni netin mainokset muuttuvat.

Joten perheeni, voitte sanoa hyvästi turhalle yksityisyydelle,  kyllä minä ja netti tiedämme, mistä täällä haaveillaan :D

-Heidi

PS. Ensimmäinen ostoni on tapahtunut (se on täällä lopussa piilossa, vähän niin kuin kuiskaten tehty tunnustus). Puhelimeni tippui ja hajosi. Jouduin ostamaan uuden päästäkseni Wilmaan, sähköpostiin. verkkopankkiin, lasten harrastustietoihin, saadakseni lapset kiinni ja tarvitsin kamerankin (viihdykkeestä puhumattakaan). Aika iso sisältö pienessä laitteessa ja aika oleellinen osa arjen toimivuutta :O Millaistahan olisi elää vuosi ilman puhelinta?

Ja mitä oli fiilikset?


Ja


Kommentit

  1. Voihan mainonta! :D Varsinkin kohdennnettu mainonta on nykyään parasta viihdettä - minulle tulee jatkuvasti mm. Hormooniton.fi mainoksia, jotka yrittää myydä laitetta, joka laskee varmoja päiviä. Sen lisäksi on mainostettu silikonitissejä, mehiläisen palveluja ja alusvaatteita. Johtunee, että kuulun kohderyhmään? Valitettavasti en ole innostunut mistään edellisistä palveluista tähän mennessä, enkä ole koneellani/puhelinella niitä hakenut :D jos eksyn vaikka vaateliikkeen verkkosivuille, niin saa varautua, että mainokset spämmäävät seuraavan viikon. Kumma kyllä samaa efektiä ei tapahtunut kun hain suomalaisen Kelin tai muun pienemmän merkin urheiluvaatteita.

    Voin kyllä kuvitella miten mainonta vaikuttaa lapsiin - myös itse raksitin joulupukille koko lelukuvaston aikoinaan :D Itsellä ei omia lapsia ole, mutta parilla ystäväperheellä on ja lapsille markkinoidun tavaran määrä on uskomaton. Alkaen vauvantarvikkeista ja siirtyen leluihin. Itselläni on joka syntynäpäivä/joulu tuskat mitä voisin ostaa lahjaksi (leluja en suostu ostamaan ja muuutenkin lapsiperheet hukkuvat tavaraan). Olisiko sinulla hyviä vinkkejä aineettomiin lastenlahjoihin? Tänä vuonna ostinme hoplop liput, mutta apua, sinne en suostu enää itse menemään vaikka lapset kyllä tykkäsivätkin hahah! :D olisko sulla ideoita mistä teidän lapset on tykänneet tai mistä äitinä tykkäisit, pienten lasten kohdalla?

    VastaaPoista
  2. Mitä isommaksi lapsi kasvaa sen helpompaa tavarattomien lahjojen antaminen on (annat vain kortille rahaa ja olet suosikki-ihminen :D). Voi viedä leffaan, uimaan tai syömään. Tai vaikka yökyläily tai piknik. Toivekortti, jossa lapsi saa toivoa jotain mitä haluaa tehdä. Voin kuvitella teidän hoplop-kokemuksen (myötätuntoinen naurahdus täällä), sillä mäkään en vain kestä sitä äänimaailmaa. Oikeasti aineeton lahja on niin paljon vaikeampi keksiä, kuin tavara ja vaatii antajalta enemmän vaivaa :/ Mä tykkäsin aina, kun joku halusi viettää aikaa mun lapsen/lapsien kanssa. Lapset muistaa kyllä annetun ajan ja huomion. Muistatko, ku se vei mut aina synttäreillä sinne kahvilaan ja sain valita isoimman kakkupalan? (Aina taisi olla kerran ja minä olin jo jutun unohtanut :D). Mutta aika vahva muisto kakusta. Ehkä joku tapa tai perinne (kuten tuo yhden kerra kakkujuttu) olisi kiva, ei tarvitsisi joku vuosi miettiä? Ja lohdutukseksi, se on kaikille yhtä vaikea tehtävä, joka vuosi, vaikka lapsia on ja ihan sama miten monta :D Tsemppiä tuleviin jouluihin ja synttäreihin ja arvostan, että mietitte aineetonta lahjaa ja olette antaneet aikaa (ja selvisitte hoplopista elossa).

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit