Mainos siellä. mainos täällä, mainos vilkkuu päittemme päällä.

Uutisvirtaa selatessa tuntuu, että kaikki on mainontaa. On oikeita uutisia, jotka on kehystetty mainoksilla. Mainoksia usein juuri niistä asioista, joita eilen ja tänään selasit ja joista olit kiinnostunut. On tutkimuksia, jotka ovatkin mainoksia, on uutisia, jotka ovatkin mainoksia. Mainos on kaikkialla. Toivottavasti moni on katsonut Black Mirror-sarjaa, jossa yhdessä jaksossa miehen asunnon seinät olivat isoja screenejä, joista tuli mainoksia. Vain rahalla ne saattoi skipata, muuten oli pakko katsoa. Aika lähellä tämän päivän mainonnan pakkosyöttöä, vaikka seinämme eivät vielä ole suuria näyttöjä niin kannamme pientä seinää, puhelinta, kaikkialle. Kaupunkikin on kaupallinen ympäristö, jossa lupa oleskeluun saadaan kuluttamalla. Halutessasi voit katsoa uutiset, maksat siitä katsomalla mainoksia, halutessasi voit seisoa bussipysäkillä ja odottaa bussia maksat siitä katsomalla mainoksia. Käytän piirustuksiini appia, jolla skannaan kuvan blogiin laitettavaksi. Ensin katson tietenkin mainoksia.

 

Kuva voi olla puhelimesta, telkkarista, kaupungissa, kauppakeskuksessa. Ne ovat kaikkialla elämässämme, kaiken aikaa. Ehkä joku on ostanut REM-uneni ja pian nekin saavat omat mainoksensa.




Ja mitä meille kerrotaan? Että voimme kaikki olla vähän kauniimpia, onnellisempia ja parempia. Me olemme tuotteen arvoisia. Sinä ja minä, me molemmat olemme niin upeita, että olemme kynsilakan arvosia. Hemmottelua, luksusta ja arjen pelastusta. Meille sanotaan, että älä ole tyhmä, vain fiksu ostaa enemmän. Meille sanotaan, että miehinen mies kulkee omia polkujaan, päällään varpaista hiustupsuun asti parasta mitä mies voi saada. Kuljemme toteuttamaan haavekuvia, joiden takaa aukeaa toinen haavekuva, koska aina on jotain jota emme olleet vielä keksineet haluta, saada tai arvostaa. 





Jämälankojen kuluttamista. 



Olisi ihanaa nähdä yksi päivä, joka olisi riisuttu mainoksista. Kaupunki, netti, uutiset, bussit ja teiden varret.
Kaikki ilman mainoksia. 
Osaisimmekohan enää olla ilman?

-Heidi


Ikuisuusprojekti etenee, tuskaisen hitaasti, mutta etenee. Se on suorastaan pohjaton jämälankasyöppö.


Kommentit

  1. Hyvää pohdintaa ja täysin totta. Olen itse tutkinut paljon termiä 'digital signage' eli infonäyttömainontaa, joka kovaa vauhtia nostaa päätään. Banderollit ja muut tulevat kyllä tulevaisuudessa väistymään, siinä määrin millä yrityksillä on rahaa vaihtaa nämä näyttöihin.
    Olen kanssasi täysin samaa mieltä myös siitä, mikä tosin on hyvin surullista, että kulutusta yritetään saada koko ajan vain kasvamaan ties millä keinoilla. Piirroksesi osuu tässä naulankantaan!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit