Vuosi 2: Heinäkuu 2

Roadtrip

Vantaa-Haaparanta-Tornionjokivarsi

Lähdimme ajamaan kohti pohjoista aikaisin aamulla. Haaparannassa Ruotsissa ostimme herkkuja autoon ja suuntasimme auton yhä pohjoisemmaksi. Yön vietimme teltassa veneenlaskupaikalla Tornionjoen varrella. Uni tuli välittömästi eikä teltan ulkopuolella ahnaina vaanivat miljardit hyttyset päässeet telttaan. Vaellukseen verrattuna roadtrip on siitä mukavampi, että rinkan painon kanssa ei tarvitse murehtiia, vaan mukaan voi pakata mukavuustekijöitä, kuten kaksi hyvää tyynyä ja paljon lämpimiä vaatteita. Lämpotila + 10 ja pientä sadetta.

Teltassa hyttysiä piilossa ja aamupalalla. Vegaanisia tuotteita löytyi Ruotsin puolelta hyvin, Norjasta hyvin vähän. Onneksi lämpötila pysyi alhaisena ja ruoat säilyivät hyvin autossa.

Tornionjokivarren telttapaikka-Kilpisjärvi-Saanan huippu-Lyngen

Heti Suomen rajan kadottua näkyvistä maisemat alkoivat muuttua ja voi hyvät hyttyset ja kaikki muutkin pörriäiset, miten kaunista Norjassa olikaan. Jokaisen mutkan takaa avautui uusi kauneus katsottavaksi.

Kävimme Saanan huipulla verryttelemässä jalkoja pitkän ajomatkan jälkeen ja teimme Kilpisjärvellä ruoat Trangialla. Pysähdyimme pitkin matkaa ilman suurempia suunnitelmia. Jos oli nälkä, teimme ruokaa, jos näimme jotain kivaa, pysähdyimme katsomaan.
Pystytimme teltan lämpötilan laskiessa +5 asteeseen ja sateen rapistessa teltan katolle nukahdin heti. Yöllä päällä makuupussissa villapöksyt, hanskat, villapaita ja pipo.

Lyngen-Blåvattnet-Tromssa-Lofoottien alkupää

Blåvattnet. Tummat pilvet kiersivät kehää ympärillämme, mutta ei satanut. Tuuli vinkui korvissa ajoittain. Mieli lepäsi kaikessa karuudessa ja hiljaisuudessa.

Kahdestaan keskellä ei mitään.

Lossilla kohti Tromssaa vievälle tielle.

Pysähdyimme kaupungeissa ruokakauppaan, katselemaan taloja ja satamia. Norjassa yllättivät maisemien lisäksi tunnelit sekä talojen erilaisuus versus Suomi. Kaupat, ostoskeskukset ja turistikrääsä ovat samoja kaikkialla, joten ei harmita yhtään ettei niiden kiertämiseen kulunut aikaa tällä reissulla. Teltan pystytimme tienvarren levähdyspaikalle. Sää +5 ja aamun sateettoman alun jälkeen satoi ja tuuli. Eikä se haitannut yhtään.

Lofoottien alku-Svolvaer-Haukland beach

Yöllä ei satanut, vaikka tuulikin niin, että teltan kangas paukkui ja pullisteli. Teltta kuiva aamulla :D

Telttapaikka Haukland beachillä

Mies kiipesi Tjeldbergtintin huipulle, vaikka satoi ja tuuli. Minä jäin autoon ja avasin mukaani ottaman kirjan ensimmäistä kertaa ja luin muutaman tunnin.

Haukland-Nusfjord-Å-Leknes-Telttapaikka

Kuvankaunis pieni kalastajakylä.

Tuulentuivertama.

Aamupäivisin ei satanut, joten silloin kävelimme enemmän ja ihailimme kaunista Norjaa.

Reissu- ja vaellusvihon kirjoittamista aamukahvilla leipomossa.

Sää oli raaka ja matka taittui alkuperäistä suunnitelmaa nopeammin. Eikä sekään haitannut, sillä lomalla ei ole käsikirjoitusta.
Nukuimme jälleen tien lähellä hiekkatien varrella. Pelasimme makuupusseissa pötkötellen Yatzya ja söimme pipot päässä eväitä. Kuulostaa ihan kesältä.

Telttapaikka-Narvik-Kiiruna-Aavasaksa

Kuivattuja kalanpäitä matkan varrelta :/ Surullista katsottavaa.

Kaunista on myös Suomessa.

Ajoimme pikaisesti katsomaan Narvikin (tiemaksuja, kallis pyörähdys). Ja lähdimme Ruotsia kohden. Ilma kirkastui ja aurinko paistoi. Otimme mökin Aavasaksasta yötä varten. Ja miten kaunista sielläkin oli, vaikka Norjassa ajattelin ettei mikään voita niitä maisemia. Istuimme huipulla katsomassa yön aurinkoa ja kuljimme maisemareitin. Suihku ja oikea sänky tuntuivat ihanilta. Koukkasimme illalla vielä Ruotsin puolelle hakemaan iltapalaa ja grillasimme soijapihvejä ja leipää.
Sää tuntui kesäiseltä vaikka asteita oli +13.

Aavasaksa-Haaparanta-Hailuoto

Kukkolankoskella kahvitauko.

Haaparannassa kiertelimme rauhassa ja söimme evästä. Suuntana oli Hailuto ja viimeinen telttayö.
Lämpötila nousi jo kesäisiin lukemiin +15 astetta ja jääkaappisäilytystä tarvitttavia ruoka-aineita oli turha ostaa mukaan. Kylmässä säässä oli etunsa. Oli ihanaa napata takakontissa jääkylmä limu tai vegaanista juustoa leivän päälle.

Reissussa rähjääntynyt.

Tyhjällä hiekkarannalla iltapalalla.

Hailuoto-Koti

-Heidi

1. Koleudesta huolimatta houkutteleva, tahtoo kans 😊

1. Suosittelen. Ja jos telttailee niin lämmintä päälle :D

2. Kyllä on ihan järjettömän ihanan näköisiä paikkoja kuvissa!