Vuosi 2. Tammikuu 9
Miksi ostamatta jättäminen on niin vaikeaa?
Siinäpä vasta kysymys. Miksi se todellakin on niin vaikeaa? Olen paljon miettinyt itseäni kuluttajana. Ja voin vain peilata vastauksella omia kokemuksiani ja havaintojani. Ennen kulutustapojeni totaalista muutosta olen ollut kaikenlainen kuluttaja. Ostamisen tarpeen on voinut hyvin jakaa erilaisiin lokeroihin. Lokerothan eivät ole pysyviä, vaan sekoittuvat keskenään ja päällekkäisyyksiäkin löytyy, mutta pääpiirteittäin omat ostamishaluni olen jakanut seuraaviin ryhmiin:
A) Halu tuoda arvomaailmaa, persoonaani ja valintojani esille ostamalla. Olen ajatellut jotenkin tietyn tyyppisen tavaran kuvaavan minua tietynlaisena ihmisenä. Ostamalla jonkin tuotteen olen halunnut antaa itsestäni jonkin mielikuvan. Olen ajatellut sen kertovan itsestäni jotain, mutta oikeasti se ei kerro mitään muuta kuin sen, että olen ostanut kyseisen tuotteen ja että todennäköisesti se on mielestäni kiva tuote. Mikään tuote ei ole tehnyt minusta parempaa ihmistä, coolimpaa, ekologisempaa tai enemmän johonkin joukkoon kuuluvaa. Olen vain tykännyt jostain tyylisuunnasta, ajatusmaailmasta ja ideasta ja astunut sen ympärille kehitettyyn mainosansaan. Ostamatta jättäminen on vaikeaa, koska ihmisellä tai ainakin minulla on ollut kova tarve viestittää ulkoisella olemuksellani arvojani, tyylini tai johonkin joukkoon kuulumista.
B) Ajatus siitä, että jokin tuote viestittää, että minulla on varaa tai että olen esimerkiksi huolehtiva äiti. Tähän ryhmään putoaa helposti vanhempana. Jotkut tietyt lastenvaatteet ovat selkeästi parempia kuin toiset. Himoittu tuote tai merkki ovat osoitus paitsi varallisuudesta, mutta myös siitä, että haluat parasta lapsellesi ja välität lapsesi hyvinvoinnista. Uskon, että tähän käytetään eniten mielikuvamarkkinointia. Kukapa ei haluaisi tehdä parhaansa siinä, että oma lapsi olisi turvassa, pehmoiseen silkkialpakkaan kääritty onnellinen ja rakastettu pienokainen, kaikkien maailman kehittävien tavaroiden ympäröimänä. Jos A-kohdan ansassa olen kipuillut koko elämäni, niin tähänkin upposin kuin kuuma veitsi voipakettiin. Uudet tarvikkeet viestittävät välittämisestä, statuksesta ja hoivasta.
C) Yhteiskunnan rakenteet. Meillä nyt vain on velvollisuus kuluttaa. Ostaminen on yksi ajanviettotapa. Käydään Ikeassa kiertelemässä, kauppakeskuksessa pyörimässä, enää ei rakenneta kauppakeskuksia vaan viihde- ja elämyskeskuksia, joissa voi viettää aikaa koko perheen voimin aamusta iltaan. Suomi tarvitsee ostavia asiakkaita. Koko markkinatalous riippuu kasvusta ja kuluttamisesta. Ja koskaan emme voi kuluttaa tarpeeksi, sillä aina on joku joka ei saanut tarpeeksi voittoa. Kuluttajan viitta lasketaan harteille syntymän hetkelle ja sen tuomia velvollisuuksia kaikkien on noudatettava yhteiskuntamme hyvinvoinnin nimissä. Ostamalla lunastat paikkasi yhteiskunnassa, kauppakeskuksessa ja kaupungilla.
Arki on alkanut ja taistelu ruokahävikkiä vastaa käy kuumana. Vegaaninen makkarakeitto. Nopea, helppo ja hyvää. Lisäksi kahden päivän ruoka, eli yksi kokkaamaton päivä palkintona. Jihaa! |
D) Mainostaminen ja mielikuvat. Mainoksia on bussipysäkeillä, bussissa, junassa, kaupungilla, televisiossa, lehdissä, netissä, talojen seinillä, elokuvissa jne.. Koko näkemämme elämä on kuorrutettu mainoksilla. Niiden takana on tutkimuksia, tilastoja, asiantuntijoita ja muita alansa parhaimmistoa, joiden tehtävä on saada tavaraa myydyksi. Paras tapa myydä on iskeä ihmisen kohtiin A ja B. Luoda mielikuvia paremmasta elämästä, onnesta, hyvinvoinnista ja hoivasta. Korostaa ryhmään kuulumista. Korostaa sitä, että on tyylikäs, joukosta erottuva ja pinnalla. Jokaisen tuotteen takana on harkittu mainos, joka on kohdennettu tarkasti. Lapset, nuoret, vanhemmat, ekologisesta elämästä kiinnostuneet, miehet, naiset, tekniikasta kiinnostuneet, kaikesta ja ei mistään kiinnostuneet. Kaikki olemme mielikuvien ja mainosten uhreja. Jokaisen elämä voisi olla vähän vielä siistimpää, erottuvampaa, parempaa ja pikkuisen enemmän luksusta. Jokainen meistä voi olla parempi vanhempi, parempi puoliso, parempi nainen, parempi mies ja parempi ihminen ja siihen kaikkeen on olemassa tuote, jonka ostamalla on hieman lähempänä sitä.
E) Tunneostaminen. Väsyttää, ottaa päähän, masentaa ja elämä kaipaa jotain nopeaa ja helppoa pientä kivaa. Elämä tuntuu tylsältä. Itselle ainakin tunnetiloissa ostamislakkoilu on ollut eniten koetuksella. Elämä vaan kaipaisi jotain pientä ihanaa ja sitä on tarjolla kaikkialla. Uuden tuotteen hetkellinen onni on aikamoisen addiktoivaa.
F) Opittu tapa. Joku hajoaa, ostetaan uusi. Kaupoissa kierretään alennusrekit, ihan vaan tavan ja ajan vuoksi. Juhliin on aina ostettu uudet vaatteet, joten mitään ajattelematta ostetaan tänäkin vuonna.
G) Kiire ja helppous. On helpompi ostaa uusi, kuin etsiä kotoa se neuletakki, jota oli ajatellut, mutta ei muista missä se oli. Kiireessä ei tee mieli korjata, paikata ja miettiä vaihtoehtoja. Kiireessä kaupasta tarttuu mukaan kaikkea tarpeetonta ja mitä jo omistaa. Kiire on varmasti kuluttamisen kannalta lottovoitto. Kiireessä ei ehdi kuin selviytyä pakollisista kuvioista.
H) Tavaraa on niin paljon ettei muista mitä omistaa. Ja ostaa ja ostaa lisää.
I) Lisäksi vielä alennusmyynnit, tarjoukset ja halpuus. Kuka niitä voisi vastustaa?
Siksi ostamatta jättäminen on niin vaikeaa. Aika kauhea lista eikö olekin? Ei joudu vain taistelemaan omien mielitekojen ja mielikuvien kanssa. Lisäksi pitää kapinoida yhteiskunnan odotuksia ja velvollisuuksia vastaan. Vältellä mainostajien koukkuja. Kestää mielikuvien rikkoutuminen. Olla arvoiltaa se mikä on ilman että korostaa sitä ostetulla tuotteella jne. Eipä luulisi, että ostamattomuus vaikuttaisi niin moneen asiaan. sen kuin vain jättää tuotteen kauppaan.
Tsemppiä teille kaikille, jotka vähennätte kuluttamista. Painitte välillä isojen arvokysymysten kanssa. Ja välillä pienien mielitekojen ja tunteiden kanssa. Se ei ole helppoa, mutta varmasti opettaa paljon. Ja mitä sitten jos välillä sortuu? Ei se mitään, leuka rintaan ja kohti uusia ansoja.
-Heidi
"Halu tuoda arvomaailmaa, persoonaani ja valintojani esille ostamalla." Niin totta! Tätä olen niin miettinyt. "Ostan kuukausittain uutta ekokosmetiikkaa - olen ekologinen" 😃
VastaaPoista:D -Heidi
PoistaKaikki oli niin hyviä havaintoja joita kerroit. Pisti aivan miettimään.
VastaaPoistaHienoa. Kyllä se ihmeyttää miten paljon asioita saataa piillä omien ostotottumusten takana, kun niitä alkaa tarkastelemaan. -Heidi
PoistaMielenkiintoinen kirjoitus, pistää miettimään omia tapojaan ja nimenomaan syitä oman toiminnan takana! Yksi iso syy ainakin minulla on ollut halu kuulua joukkoon, "kun kaikki muutkin". Sitä kuvittelee, että muut olettavat minun ostavan jotain ja, tietämättä edes tuon oletuksen oikeellisuutta, toimii sen mukaisesti. Ihan älytöntä. Niinkuin sekin, että ostolakon aikana olen monesti miettinyt, mitä muut ajattelevat minun ostamattomuudestani. Sillä kun ei oikeasti ole mitään väliä.
VastaaPoistaOikein, sillä ei ole mitään väliä mitä muut ajattelevat. Ja oikeasti helpottaa,kun tajuaa miten vähän ihmiset ajattelet muiden asioita tai tapoja. Aika menee paljolti oman elämän pyörittämiseen ja omiin huoliin :D -Heidi
Poista