PÄIVÄ 74

Olen nyt kirjoittanut kaksi kirjettä. Kaiholla muistelin lapsuuteni kirjepapereita. Oli kauniita, hauskoja ja ihan lemppareita. Oli kirjekuoria, tarroja ja kaikkea muuta sälää. Kirjekavereitakin oli useampia. En enää muista, koska olen viimeksi saanut kirjeen. Tai kirjoittanut sellaista itse. Nyt yritin värikynillä hieman tuhrustella valkoista A4:sta pirteämmäksi. Vähän taisi tulla ulkonäkö lapselliseksi, kun vielä raapustelin tikkukirjaimin tekstin :D Mutta sisältöä ajattelin kaikella sydämellä.



Mitä tähän nyt sanoisi? Ainakin se on helppo kierrättää lukemisen jälkeen.


Olen nyt ollut useamman kuukauden ilman shampoota. Alun ruisjauhopesun jälkeen olen siirtynyt pelkkään vesipesuun. Se tuntuu nyt kuivalla ilmalla toimivan parhaiten ja ei kuivata tai sähköistä hiuksia. Päivittäinen pipo tai kypärämyssyn pito ja urheilu nyt latistavat ja lättäävät muutenkin hiukset. Kaikin puolin olen kuitenkin tyytyväinen. Olen laskenut, että tähän mennessä olen säästänyt luontoa ja vesistöä vähintään neljän shampoo- ja neljän hoitoainepurkin verran. Iho sen sijaan kaipaa kovasti kosteusvoidetta. Olen ollut himorasvaaja ja tuntuu, ettei mikään kotimme öljy riitä iholleni. Uskon, että kyseessä ihon totutteluvaihe (kuten hiuksillakin oli shampoottomuuteen totutellessa). 




Muutama upea talvipäivä harmaiden sadepäiviä välissä. Sai oikein roppakaupalla arkiliikuntaa, kun piti taluttaa pyörää 7km töistä kotiin. Pyörää, jossa pyörät eivät paksun lumen johdosta enää pyöri. 

Kaikin puolin tuntuu, että jokainen ekoteko on myös itselle säästöteko. En osaa yhtään laskea mikä on todellinen säästö, kun en ole ostanut mitään, sillä ostokseni on muutenkin vaihdelleet paljon kuukaudesta riippuen. Shampoosta ja kosmetiikatuotteista voisi helposti laskea, mutta ne ovat loppujen lopuksi pieniä summia loppupeleissä. Isompi säästö tulee heräteostoksista luopumisesta (joita ei voi etukäteen ennakoida tai määrittää), jota voivat olla suuruudeltaan aikakausilehdestä monen sadan tuotteeseen. 


Lopuksi vielä vastaus hyvin yleiseen kysymykseen, Onko mielitekoja?
Ei ihme kyllä. Päinvastoin, että joulun krääsä- ja tavarameri aiheuttaa enemmänkin helpotusta, ettei joudu olemaan osana sitä roskaamista ja kuluttamista. Mutta uskon, että vuoden aikana kohtaan montakin hetkeä, jolloin joudun tekemään paljon töitä, että pystyn kulkemaan mielitekoni ohi.

-Heidi






Kommentit

  1. I'm sure that the ones receiving the letters were grateful & emotioned.
    ;-)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit